topbella

Friday, March 11, 2011

Rahsia Setiap Pergerakan Solat..







Assalamualaikum..
Salam Jumaat..
Dah solat ke?
Kalau belum p solat dulu, pas tu mai baca entry aku oke!
Entry aku kali ni just nak ceciter pasai rahsia setiap pergerakan atau perbuatan kita dalam solat.
Selalu ampa dok tau pasai rahsia solat kan?
Kali ni aku nak share benda laen plak..
Mungkin ramai lagi yang tak tau..
Aku pown baru tau lepas baca satu artikle ni dalam i luv islam..


 1 - Niat Sembahyang : Sebenarnya memeliharakan
       taubat kita dari dunia dan akhirat.

 2 - Berdiri Betul : mati dapat meluaskan tempat kita di

       dalam kubur.

 3 - Takbir-ratul Ihram : Fadilatnya, sebagai pelita yang

        menerangi kita di dalam kubur.

  4 - Fatihah : Sebagai pakaian yang indah-indah

        di dalam kubur.

  5 - Ruqu' : Sebagai tikar kita di dalam kubur.

  6 - I'tidal : Akan memberi minuman air dari telaga

        al-kautsar ketika di dalam kubur.

  7 - Sujud : Memagar kita ketika menyeberangi titian

        SIROTOL-MUSTAQIM.

  8 - Duduk antara 2 Sujud : Akan menaung panji-panji  

        nabi kita didalam kubur.

  9 - Duduk antara 2 Sujud (akhir) : Menjadi kenderaan

        ketika kita di padang Mahsyar.

 10 - Tahhiyat Akhir : Sebagai penjawab bagi soalan yang
        dikemukakan oleh mungkar& nangkir di dalam
        kubur.

11 - Selawat Nabi : Sebagai pendinding api neraka di

        dalam kubur.
 
 12 - Salam : Memelihara kita di dalam kubur.

13 - Tertib : Akan pertemuan kita dengan Allah S. W. T.


Dari Abdullah bin 'Amr R. A., Rasulullah S. A. W. bersabda,
"Sampaikanlah pesanku biarpun satu ayat..."
Senarai di atas adalah salah satu sebab mengapa orang Yahudi / Kafir tidak sukakan angka 13 dan juga Hari Jumaat. Itulah sebab mengapa mereka mencipta cerita yang seram dan mengarut berkenaan angka 13 dan hari jumaat.

"FRIDAY the 13th, 13 ghost, freaky friday, friday nightmares & sebagainyer" jika ada di kalangan kamu yang perasan!!!
Wassalam



Rupanya bukan setiap solat 5 waktu yang kita dok buat tu je yang ade banyak keistimewaan dan ganjaran..
Tapi setiap pergerakan kita, perbuatan kita dalam solat jugak ada ganjaran dan rahsia-rahsianya..
Dalam bahasa arab orang panggil sir=rahsia
Tu tandanya Allah s.w.t tu Maha Pengasih, Maha Pemurah lagi Maha Penyayang..
Dia punya nak bagi pahala dan ganjaran kat kita, tapi kita selalu buat-buat tak nampak..
Tyme susah baru kita hegeh-hegeh mai cari Allah..
Tapi ada ka Allah buat tak tau kat kita?
Allah xpernah abaikan hamba-hambaNya..
Tapi kita ni yang hina ni yang selalu melupakanNya..
Dah la HINA! berlagak plak tu..haish!!
Tu la sikap manusia akhir zaman ni..
Tak kata kat ampa..
Aku pown kadang-kadang camtu gak.
Nak katanya kat sini..
Iman seseorang tu boleh bertambah dan berkurang..
Yang penting, Kita kene selalu tingkatkan diri dan baiki kelemahan yang ada dalam diri kita..
Tu baru namanya MUSLIM SEJATI..
Aku tak mau cakap panjang-panjang..
Ampa baca seniri dan hayati.. 

CAU~

3 doakan Wardatul Jannah kurus :):

Le Jr. said...

nice entry.. boleh share kan..

swizbook
Planet Wan

Miss Are-In Rafaaeell said...

boleh sangat..benda baik..buat ape nak kedekut..lagi bleh share..silakan.. :)
thanks coz sudi membace.. :)

Anonymous said...

salam ukhuwwah......

Post a Comment

Mendoakan kebahagiaan cikgu ain rafaaeell :)