topbella

Tuesday, July 19, 2011

Manusia yang tidak Solat vs Khinzir ; Siapa Lebih Mulia ?



Assalamualaikum..
Selamat Sejahtera, dah solat ?
Kalau belum solat pergi la dulu..
Nanti aku jugak yang berdosa buat ampa lalai..

Entry aku kali ni aku nak bagi ampa baca satu artikel..
Lepas baca, meh kita sama-sama muhasarawak diri masing-masing oke!


Semua orang tahu bahawa kalau meninggalkan solat adalah dosa besar, malahan orang yang tidak solat lebih hina daripada khinzir. Betapa hinanya kita kalau meninggalkan solat seperti yang dikisahkan pada zaman Nabi Musa a.s.
Kisahnya, pada zaman Nabi Musa, ada seorang lelaki yang sudah berumahtangga, dia tiada zuriat, lalu terdetik dalam hati dia (nazar), "Kalau aku dapat anak, aku akan minum air kencing anjing hitam." Nak dijadikan cerita, Allah pun kurniakan isteri si lelaki tadi pun hamil dan melahirkan anak. Apabila dah dapat anak, lelaki ni pun runsinglah. Dia dah nazar nak kena minum air kencing anjing hitam.
Syariat pada zaman Nabi Musa berbeza dengan syariat yang turun untuk umat Nabi Muhammad. Kalau umat Nabi Muhammad, nazar benda yang haram, maka tak payah buat tapi kena denda (dam) atau sedekah. Tapi kalau zaman Nabi Musa, barang siapa bernazar, walaupun haram tetap kena laksanakan nazar tu. Lalu, si lelaki yang baru mendapat anak, dengan susah hatinya pergilah bertemu dengan Nabi Allah Musa dan menceritakan segala yang terjadi ke atas dirinya. 
Lalu, Nabi Musa menjawab bahawa lelaki tu tak perlu minum air kencing anjing hitam tetapi akan minum air yang lebih hina dari air kencing anjing hitam. Nabi Musa perintahkan lelaki tersebut untuk pergi menadah air yang jatuh dari bumbung rumah orang yang meninggalkan solat dan minum air tu. Lelaki itu pun senang hati, menjalankan apa yang diperintahkan oleh Nabi Musa tadi.
Lihatlah, betapa hinanya orang yang meninggalkan solat, sampai dikatakan air yang jatuh dari bumbung rumahnya, lebih hina dari air kencing anjing hitam. Itu baru air bumbung rumah, belum air tangan lagi. Menyentuh bab air tangan, selalu kita suka makan masakan ibu atau isteri kita. Jadi, kepada muslimat sekalian, peliharalah solat kerana kalau meninggalkan solat (kalau tak uzur), air tangan akan menitik ke dalam basuhan makanan; nasi, dan sebagainya. Anak-anak, suami pula yang akan makan makanan yang dimasak. Takkan nak biarkan suami dan anak-anak gelap hati minum air tangan orang tinggalkan solat. Tak tergamak kan?
Tapi lain pula halnya dengan kita hari ni. Pagi petang, mamak. Teh tarik satu, roti canai satu. Ada pulak segelintir tukang masak yang tak solat. Kita pun makan bekas air tangan dia. Gelaplah hati kita, sebab tu liat nak buat kerja-kerja yang baik. Hati- hati dengan apa yang kita makan. Betapa beratnya amalan solat ni hatta Allah syariatkan solat kepada Nabi Muhammad melalui Isra' Mikraj sedangkan kewajipan-kewajipan lain memadai diutus melalui Jibril a.s.
Ketika saat Rasulullah nazak, sempat baginda berpesan kepada Saidina Ali (dan untuk umat Islam), "As-solah as Solah wa amalakat aimanukum".  Maksudnya, "Solat, solat jangan sekali kamu abaikan dan peliharalah orang-orang yang lemah di bawah tanggunganmu.."
Wa'allahualam
                                   
                                                                                                                              


18 doakan Wardatul Jannah kurus :):

LynN LoLa~~ said...

erk!~ haah laa kan.. so maksudnye tak buleyh ke kite makan mkanan yg bukan dimasak oleh orang islam?

Elie Lily said...

solat itu tiang agama! :)

Miss Are-In Rafaaeell said...

@LynN LoLa~~
syg, kalau yg org islam pown belum tentu lagi tahap kebersihannya dan keberkatannya.. apatah lagi bagi yg bukan islam.. nak elok, masak seniri. baru benar2 kita yakin. :)

Miss Are-In Rafaaeell said...

@Elie Lily
betul tu syg! solat tiang agama. :)

Anonymous said...

teruklah bagi mereka yg tidak solat. ish2.

Miss Are-In Rafaaeell said...

@Anonymous
hehe. tau xpe, jadi, tunaikanlah solat. secukupnya.

Anonymous said...

sangat-sangat bermakna entry ini. keep in touch!

Anonymous said...

rasa gementar bila baca cerita ni. huhu

Anonymous said...

baru saya tau yg bnazar tu kalau tak tunaikan kena bayo dam.

Miss Are-In Rafaaeell said...

@Anonymous
ain pown actually baru thu jugak.. huhuhu.. :)

Anonymous said...

teruknya org yg xsolat.lgi hina dari air kncing anjg hitam.

Miss Are-In Rafaaeell said...

@Anonymous
thanks tau awk.. hehe. u too.

Miss Are-In Rafaaeell said...

@Anonymous
tau xpe.. takut kan.. ni baru kt dunia. akhirat nanti.. xtau la.

Miss Are-In Rafaaeell said...

@Anonymous
haaa.. tula. nauzubillah.. :(

Anonymous said...

sangatlah rugi bagi mereka yg x mendapat rahmat dari Allah s.w.t..

Miss Are-In Rafaaeell said...

@Anonymous
hehe.btul tu.. ish2..

Anonymous said...

astagfirullah.. :(

Anonymous said...

mati adalah jalan kehidupan yg pasti..

Post a Comment

Mendoakan kebahagiaan cikgu ain rafaaeell :)